Megálló körkép

0

A kötöttpályás forgalom Budapest életében is kiemelt szerepet tölt be, közlekedési szempontból a város gerince. A gyűrű irányú vonalak javítása elsődleges cél, így a4-es és 6-os után az 1-es és 3-as villamosok vonalának rekonstrukciója és meghosszabbítása is sorára vár a BKK rövid távú céljai közt. A terv lassan realitássá válik. A változások sokkal élhetőbb, európai színvonlú tömegközlekedés kialakulásához vezethetnek Budapesten, eddig nem látott megoldásokkal. Ezt a törekvést számos program mutatja, mint a városi hajóközlekedés újraindítása vagy a FUTÁR Program, de most egy újabb dimenzió is megnyílni látszik. Nem titkolt cél, hogy a munkálatok során a vonalak olyan újdonságokkal bővüljenek, mint a füvesített pálya vagy a designmegállók. Utóbbihoz szemezgettünk a világ legjei közül.

Rotonda de Sergio Cardell villamosmegálló - Alicante (ESP)  - © Subarquitectura

Első villamosmegállónk, ez a Subarquitectura által tervezett 36 méter hosszú, 3 méter széles és körülbelül öt méter magas szerkezet, ami szinte lebeg keskeny pillérvázán. A spanyol Alicante városban található építmény belső megvilágításának köszönhetően minden napszakban csodás látványt nyújt, így nem véletlen, hogy maga Vitézy Dávid is ezzel a példával szokta leszerelni az e témában érdeklődőket.

 

Egy másik jó példa, Brazília egyik legzöldebb városához, Curitibához köthető. A város vezetősége egy olyan buszmegállót kívánt létrehozni, melynél már a belépéshez kötelesek vagyunk vagy fizetni, vagy bérletet felmutatni. Ezzel gyakorlatilag kötelezik a felhasználót a jegyek előre megváltására, így nem csak a tömegközlekedést felgyorsítva, de lehetőséget adva a kalauzok munkadíjából és a bliccelőkből előálló költségkiesések mellőzésére.

buszmegálló - Curitiba (BRA)  - © Wikipedia

buszmegálló - Curitiba (BRA)  - © Wikipedia

A spanyolországi Casar városába a rendszerint egyszerű forma és anyaghasználatot követő Justo García Rubío tervezte a lenti látszóbeton utasvárót és buszbeállót, mely mind formailag, mind funkcionálisan magáért beszél. Itthon inkább csak Volánbusz állomásként lehetne működőképes, de egyszerűbb megállókhoz is jó előkép lehet.

Casar de Cáseres - Casar (ESP) - © Justo García Rubío

A Tiffany Roddis designer által tervezett Ecoshel névre hallgató megálló legfontosabb eleme a tetején található szolárpaneles rendszer, mellyel képes biztosítani a megállóhoz tartozó inteligens utastájékoztatók igényelte energiamennyiséget. Egy ilyennel speciel a Batthyány térről és Margit híd budai hídfőjéről ismert utastájékoztatók működtetése is sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb lehetne,sőt: jó megoldást jelenthetne a rendszer elterjesztéséhez is.

'Ecoshel' buszmegálló - Sheffield (UK) - © Tiffany Roddis

'Ecoshel' buszmegálló - Sheffield (UK) - © Tiffany Roddis

A MIT Design Lab párizsi utasvárója jó példa lehet egy design- és médiaelemeket is magában hordozó megállóra, mely nem csak kinézetének és ergonomikusságának, de a hátába épített ledfalának és belső terében elhelyezett digitális információspanelének köszönhetően is érdekes és jó ötlet. Más kérdés, hogy itthoni viszonylatban felvet pár karbantartási problémát, de manapság már a magasnyomású tisztitógépek sokra képesek.

buszmegálló - Párizs (FRA) - © MIT Design Lab

buszmegálló - Párizs (FRA) - © MIT Design Lab

A ‘The EyeStop’ névre hallgató, inteligens és egyben kicsit futurisztikus darab jó példája, a manapság egyre inkább elterjedőben lévő utasváróknak, mely teljeskörű információs szolgáltatás nyújtására képes a helyi tömegközlekedés egészével és annak paramétereivel kapcsolatban. Így nem csak az érkező járatokról kaphatunk információt, de megtervezhetjük egész utunk a megálló falába épített érintőképernyős navigációs rendszerrel. Ha minden jól alakul, Firenze lakosai már ebben az évben találkozhatnak a modell prototípusával.

'The EyeStop' utasváró - Firenze (ITA) - © MIT

'The EyeStop' utasváró - Firenze (ITA) - © MIT

Természetesen negatív példákat is találni. Az első látásra is furcsa dubai utasváró az első légkondícionált buszmegálló a világon. A légkondícionáló tisztításának problémája és energiaigénye mellett a várakozó tér mérete is hagy némi kívánnivalót maga után. Négy évvel ezelőtt 800 darab ilyen váró felépítését tervezték a helyi erők. Adatunk sajnos nincs arról, hogy ez a terv teljes mértékig megvalósult-e, de csak remélni merjük, hogy a válasz nemleges. 

légkondícionált buszmegálló - Dubai (UAE) - © Wikipedia

légkondícionált buszmegálló - Dubai (UAE) - © Wikipedia

A meglévő megállók persze nem csak teljes csere formájában válthatnak arcot. Elképzehető olyan megoldás is, melyben egyszerűen csak egy köztéri alkotás, egy street vagy public art elem az, ami megújítja egy adott megálló összképét és hangulatát. Ilyenre már volt is példa a városban az Üllői Street Art reprezentálásában. Ötletpályázatuk első etapja az 50-es villamos Baross utcai megállójának megújításával kapcsolatos, eredménye augusztus elejére várható. Ez az 1-es és 3-mas villamosok esetében kevésbé esélyes, de egyszer… A tervek szerint a peronok megújulnak, alacsony padlós villamosok fogadására alkalmassá válnak, emellett új utastájékoztató rendszert építenek ki, valamint valamennyi megálló akadálymentesített kialakítást kap, ahol szükséges lift és mozgólépcső rendszerrel egybekötve. Az már csak hab a tortán, hogy Budapesten először füvesített pályaszakasz jöhet létre az óbudai Flórián tér és a Rendelőintézet között. Naivan bár, de talán kijelenthető: ez és az akadálymentesített peronok már azt merik sejtetni, hogy a prágai villamosok lassan leköszönnek az 1-es vonalán.

(Az 1-es és 3-as villamosok vonalának fejlesztéséről bővebb információk ITT találhatók!)

 

forrás: hg.hu

MEGOSZTÁS

Mondd el a véleményed, vagy kérdezz bátran!